(Bu notun öncesini okumak için tıklayınız: Hz. İsa Notları - 3)
Hz. İsa'nın İslamî Şeceresi
İslâmî kaynaklardaki Hz. İsa Mesih şecereleri, Matta ve Luka'dakinden farklılık arzediyor. Burada söz konusu olan şecereler, Hristiyanların kanonik kaynaklarına dayanmayan soyağaçları. Taberî, Milletler ve Hükümdarlar Târihi'nde Hz. İsa'nın İslâmî senede dayanan bir soyağacını rivâyet ediyor.Ayrıca Arâisü'l-Mecâlis fî Kısâsi'l-Enbiyâ'da da Hz. Zekeriyâ'nın bir soyağacı vardır. Kanonik incillerdeki Hz. İsa'nın soyağaçları ise gerçekte Hz. İsa'nın değil, ona küçüklüğünde vesâyet eden akrâbâsı Yusuf'un soyağacı. Yusuf, Hz. Meryem Ana'nın nişanlısıydı ve hiçbir zaman evlenmediler. Dolayısıyla, Hz. İsa'nın kardeşleri de olmadı. Aşağıda, Hz. İsa Mesih'in, kanonik incillere göre değil, Müslüman geleneğindeki rivâyetlere göre hazırlanmış bir soyağacını inceleyebilirsiniz. 1
Yukarıdaki soyağacındaki bâzı belirsizlikler hakkında açıklama yapmak
gerekiyor. Taberî'nin Hz. İsâ soyağacında, Hz. Meryem'in radıyallâhu anhâ atası Yaşhem'in
babası Amun'dan îtibâren Hz. Davud'a kadar olan şecere, İsrailoğullarının
hükümdarlarından oluşuyor. Bu kişiler doğru, Amun, Menaşe, Hazkiyâ, Ahaz, Yusam, Azriyâ, Amsiyâ, Yavş, Ahzihu, Yarem, Yehşafaz, Asa, Ebya, Rahbeam, Süleyman, Davud.
Soyağacı veri kabûl edildiğinde, kesin olan şu, İmran'ın dedesinin babası, Yehuda kralı Amun. Matanya ve Yoşiya da İsrailoğullarının krallarından. Yukarıdaki tablolarda spekülatif olan iki şey, Matanya'nın (diğer adıyla Sıdkiyâ'nın), İmran'ın babası mı yoksa amcası mı olduğunu bilememek. Aynı şekilde, Yoşiya'nın Yaşhem ile aynı kişi olup olmadığına dâir de bizi açıklığa kavuşturacak bir bilgi yok. Bu durumda Yaşhem ve Metan'ın kim oldukları ile ilgili üç ihtimâl ortaya çıkıyor:
Amun MÖ 650 civârında hükümdarlık yaptıysa, 5. kuşaktan torunu olan Hz.
Îsâ'nın MÖ 400-350 arasında yaşamış olması mâkul. Bu yüzden, İmâm-ı Rabbânî Hazretleri
doğru tespitte bulunmuş. Eğer Matta'daki ve özellikle Luka'daki soyağacına teslim
olmazsak, İslâm âlimlerinin Batılıların ve İsrailiyatın etkisinde kalmadan
yaptıkları tespitlerin ne kadar gerçeğe yakın veyâ gerçeğin ta kendisi olduğunu
görebiliriz. Maalesef bunu bütün İslâmî kaynaklar için söylemek mümkün
değil.
1) Taberi, Milletler ve Hükümdarlar Tarihi, c. III, s. 849
(Bu notun devamını okumak için tıklayınız: Hz. İsa Notları - 5)
Dipnotlar
(Bu notun devamını okumak için tıklayınız: Hz. İsa Notları - 5)


Hiç yorum yok:
Yorum Gönder