1 Ekim 2017 Pazar

Hz. İsa Notları - 12

(Bu notun öncesini okumak için tıklayınız: Hz. İsa Notları - 11)

Hz. Zekeriya'nın Babası

Tanah'a göre M.Ö. 5. asırda peygamberlik yapan Hz. Zekeriyâ'nın babasının adı Berahya idi. Ancak, Yahudi kaynaklarında, bu peygamber, Hz. Yahyâ'nın babası olan Hz. Zekeriyâ olarak geçmez. Yahudiler ve Hıristiyanlar, Hz. Yahyâ'nın babası olan Zekeriyâ'nın, Milattan önce birinci asırda yaşamış olduğunu kabûl ederler.

İslâm bilginleri de Hz. Yahyâ'nın babası olan Zekeriyâ'nın babasının adını Berahya olarak nakleder.Taberi, Milletler ve Hükümdarlar Tarihi'nde, ilk önce Hz. Yahyâ'nın baba tarafından dedesinin adını Berahya (Berhiye)3 olarak zikrediyor.4 Ancak, Hz. Yahya'nın şeceresini verirken, baba tarafından dedesinin adı İddo (Edi)3 olarak naklediliyor.Yahudilerin aslî dînî kitabı Tanah, asırlar boyunca çok tahrifata uğradığı için İslâmî bir inceleme yaparken eski zamanlardaki Yahudilerden kalan hiçbir bilgiye güvenemeyiz. Dolayısıyla, Berahya oğlu Zekeriya ile İddo oğlu Zekeriya'nın6 aslında aynı kişi olduğunu, İslami kaynaklar göz önüne alındığında, Edi ve Berahya isimlerinden birisinin aynı zâtın ikinci adı olduğunu ihtimâl dâhilinde bulundurmalıyız.  

Tanah'a göre, Hz. Zekeriya aleyhisselâm I. Dârâ'nın (I. Darius'un) zamânında (M.Ö. 522-486) nübüvvet görevine başlamıştıve I. Artaserhas zamânında (M.Ö. 465-424) bile hayatta ve nübüvvet görevini yapmaya devâm ediyordu7. İslâm bilginlerinin rivâyetleri göz önüne alındığında, Hz. Zekeriyâ'nın bu kadar uzun zaman görev yapması mümkün. O, Hz. Yahyâ ile müjdelendiğinde, 92, 99 ya da 120 yaşında idi8. Bu durumda, Hz. Zekeriyâ'nın II. Dârâ (II. Darius) devrinde de peygamberlik görevine devâm etmiş olması mümkün görünüyor. Bu kronolojik yerleştirmeye göre de  Hz. Yahyâ ve Hz. Îsâ aleyhimüsselâm, ehl-i tahkik İmâm-ı Rabbânî Hazretlerinin haber verdiği gibi, Eflâtun'un yetişkinliği zamânında dünyâdaydılar ve nübüvvet ve risâlet görevlerini yerine getirdikten sonra birisi şehit edildi, diğeri de göğe yükseltildi. (M.Ö. 400-350 civârı). Bununla birlikte, Tanah'taki Zekeriya kitabında geçen "Darius'un ikinci yılında" sözünün, gerçekleri gizlemek için "İkinci Darius'un hükümdarlığında" anlamında bir kelime oyunu olabileceğini de göz önünde bulundurmak gerekir. Mâide 13'te husûsiyetle elimizdeki muharref Kutsal Kitap'ın yazarları için zikredilmiş olan "Onlar, kelimeleri konuldukları yerlerden saptırırlar" cümlesini hatırda tutmamız gerekir. 

İmâm-ı Rabbânî'nin doğru haber verdiğine Kuran-ı Kerim'de de apaçık bir İslâmî delil var. Meryem sûresinde Allâh-u Teâlâ şöyle buyuruyor:


يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا

"(Allah, şöyle dedi:) 'Ey Zekeriyya! Haberin olsun ki biz sana Yahya adlı bir oğul müjdeliyoruz. Daha önce onun adını kimseye vermedik.' "9

Bu hakikat ışığında, târihteki gerçek Hz. Yahyâ'yı aleyhisselâm arayabiliriz. Hz. Yahyâ'dan önce yaşamış bir Yahyâ'nın var olduğuna dâir hiçbir târihî belgenin olmaması gerekir. 

Hakikî Yohanan 

Hz. Yahyâ'nın adı İbrânice Yohanan ( יוֹחָנָן ). Nehemya'da ve Elefantin Papirüsleri'nde zikredilen bir Yohanan'ın hayatı Hz. Zekeriya'nın hayatından sonraya denk geliyor ve Hz. Zekeriya'nın yaklaşık bir asır yaşadığı ve onun ömrünün sonlarında Hz. Yahya'nın dünyâya geldiği hatırlandığında, Tanah'taki Zekeriya kitabında bahsedilen Peygamber Zekeriya ile Başrahip Yohanan'ın, Meryem sûresinde zikredilen Hz. Zekeriya ve Hz. Y
ahya olduğunu kabûl edebiliriz. Babil sürgününden sonra İkinci Tapınak Dönemi'nde, yaklaşık M.Ö. 400lerin sonu ile 300lerin başlarında Başrâhip Yohanan, İsrailoğullarına başrâhiplik yaptı.
10 Meryem sûresinin 7. âyetini rehber edindiğimizde, Allâh-u Teâlâ'nın Kur'an'da Hz. Zekeriyâ'ya müjdelediği Hz. Yahyâ bu zât (Başrahip Yohanan) olmalıdır, zîrâ Yohanan'dan önce bir de Zekeriya bin Berahya'nın yaşamış olması gerekir, Meryem 7 ışığında Hz. Zekeriya bin Berahya'dan önceki bütün Yohananların tahrifat olduğunu kabûl edebiliriz.

Hayâlî Yohananlar 

Tanah'ta, II. Artaserhas (Erces) zamânında yaşayan Yohanan'dan daha önce yaşadığı rivâyet edilen başka bir Yohanan daha var. Yeremya kitabında anılan, daha eski dönemde yaşamış bir Yohanan'ın babasının adı Karya (קָרֵחַ) olarak zikrediliyor.11 Ancak kronolojik olarak bu zât, Hz. Zekeriyâ'dan en az yarım asır önce yaşayıp vefat etmiş. Halbûki, Meryem 7'ye göre, Hz. Yahyâ'dan önce bir Yahyâ yaşamış olamaz. 

أَفَغَيْرَ اللّهِ أَبْتَغِي حَكَمًا وَهُوَ الَّذِي أَنَزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلاً وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِّن رَّبِّكَ بِالْحَقِّ فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ


"De ki: “Bu Kitâb'ı, içinde neyin hak ve doğru, neyin bâtıl ve yanlış olduğu apaçık ortaya konmuş bir hâlde indiren O iken, ben Allah’tan başka bir hüküm koyucu (ve hak ile bâtıl, doğru ile yanlış arasında) hüküm verici mi arayacakmışım?” Daha önce kendilerine Kitap verdiğimiz (Yahudi ve Hırıstiyan âlimleri de) bilirler ki o, Rabbin katından gerçeğin ta kendisi olarak fasıl fasıl indirilmektedir. Dolayısıyla, (yolunun doğruluğuna) olan şüpheden uzak inanç ve itimadında devam et."12

Bu durumda, şu netîceyle karşılaşıyoruz; Yahudilerin Tanah'ta Hz. Zekeriya'nın (İbranice זְכַרְיָה Zekarya) adı üzerinde tahrifat yapıp onu, Tanah'ın bâzı cümlelerinde Karya (קָרֵחַ) hâline getirmeleri hakîkati (bir telâffuz oyunu). Böylece Hz. Yahyâ ile Hz. Zekeriyâ Tanah'ta birbirinden kopuk hâle getiriliyorlar, Karya ile Zekarya aslında aynı kişi iken, Karya'yı, Hz. Zekeriya'dan yaklaşık bir asır önce yaşamış birisi ve o zamanki hayâli Yohanan'ın babası hâline getiriyorlar. Allâh-u Teâla, Âl-i İmran sûresinin 71. âyetinde, tahrifçiler hakkında şöyle buyuruyor:


يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
"Ey Kitap ehli! Niçin hakkı batılla karıştırıyor ve bile bile gerçeği gizliyorsunuz?"13


Yine Allâh-u Teâla, Yahudiler hakkında şöyle buyuruyor:

فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ لَعنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُواْ حَظًّا مِّمَّا ذُكِّرُواْ بِهِ وَلاَ تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىَ خَآئِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمُ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ

"Sözleşmelerini bozmaları nedeniyle, onları lanetledik ve kalplerini kaskatı kıldık. Onlar, kelimeleri konuldukları yerlerden saptırırlar. (Sık sık) Kendilerine hatırlatılan şeyden (yararlanıp) pay almayı unuttular. İçlerinden birazı dışında, onlardan sürekli ihanet görür durursun. Yine de onları affet, aldırış etme. Şüphesiz Allah, iyilik yapanları sever."14

Hıristiyan dünyâsı, Yahudi bilginlerinin hakikati gizleme geleneğinin kurbanı olarak Hz. Îsâ'nın Roma İmparatorluğu topraklarında Augustus ve Tiberius zamânında yaşadığını zannediyor ve Hz. Îsâ'nın hiç yaşamadığını veyâ silik bir figür olduğunu savunan inkârcılara karşı tarihsel kanıt arıyor fakat bulamıyorlar. 

Dipnotlar

3) İbranice isimler, İslami bilginler tarafından uyarlanırken biraz Arapça'nın ve Farsça'nın mecbur bırakmasıyla değişikliğe uğramış. Bu yüzden, Edi'nin İddo ile aynı kişi, Berahya'nın da Berhiye ile aynı kişi olduğunu düşünebiliriz. Ayrıca, Taberi'nin eserinde Berhiye olarak zikredilen Hz. Zekeriya'nın babası, Yakubî'nin eserinde Berahya olarak zikrediliyor. Dolayısıyla Berhiye ile Berahya aynı zât. Bu zât Hz. Yahyâ'nın baba tarafından dedesi.
4) Taberi; Milletler ve Hükümdarlar Tarihi, c. III; s. 848
5) Taberi; Milletler ve Hükümdarlar Tarihi, c. III; s. 858
8) Âsım Köksal, Peygamberler Târihi, "Zekeriyyâ ve Yahyâ aleyhisselâmlar" Ayrıca bkz. Sâlebî, Arâis s.375; İbn-i Esîr, Kâmil c.1, s.300
9) Kur'ân-ı Kerîm, Meryem, 7 
10) Tanah, Nehemya, 12:22-23 
11) Tanah, Yeremya, 40:840:1340:15-1642:8 
12) Kur'an-ı Kerim, Ali Ünal meâli, Enam: 114
13) Kur'an-ı Kerim, Âl-i İmran: 71
14) Kur'an-ı Kerim, Ali Bulaç meâli, Mâide: 13


Bibliyografya

♦ 
Taberi; Milletler ve Hükümdarlar Tarihi, c. III; çev. Zâkir Kadirî Ugan, Ahmet Temir; MEB Yayınları: 2207; İstanbul:1991


(Bu notun devamını okumak için tıklayınız: Hz. İsa Notları - 13)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder